Upominki dla kontrahentów
Wręczenie prezentu lub upominku kontrahentowi może być sposobem na pogłębienie relacji, a tym samym na zapewnienie firmie dobrej i długotrwałej współpracy.
Przedsiębiorcy często zastanawiają się czy takie wydatki mogą być kosztem działalności gospodarczej.
Należy rozróżnić dwa rodzaje prezentów:
- Reklamowe (zachęcanie klientów do nawiązania i utrzymania współpracy z przedsiębiorcą). Prezenty, które podarujesz klientowi w ramach reklamy swojej firmy i będą posiadać logo lub nazwę Twojej firmy (jest to warunek konieczny) mogą zostać zaliczone jako koszt działalności gospodarczej.
- Reprezentacyjne (budowanie prestiżu firmy). Jeśli produkty te nie posiadają logo –
zostaną uznane za koszty poniesiony na reprezentację, czyli – wydatki na zakup takich produktów, nie mogą być uznane za koszty działalności.
W przypadku prezentów związanych z reprezentacją należy pamiętać, że przekazanie współpracownikom lub/i kontrahentom może u tych osób spowodować przychód do opodatkowania, jeśli ich wartość przekroczy 200 zł, natomiast limit do podatku VAT wynosi 100 zł. - Jeśli wręczysz prezent (związany reprezentacją) Przedsiębiorcy to Twój kontrahent jest zobowiązany do wykazania przychodu i opodatkowania wartości otrzymanego prezentu.
!! UWAGA: Ciebie również dotyczy ten obowiązek – jeśli otrzymasz podarunek odswojego kontrahenta – pamiętaj, że masz obowiązek wykazania przychodu i zapłacenia podatku. - Jeśli obdarujesz osobę prywatną to musisz prowadzić ewidencję przekazanych prezentów.
Ewidencja powinna zawierać: - Imię i nazwisko
- Numer PESEL
- Adres zamieszkania
- Adres Urzędu Skarbowego
Na podstawie tych informacji należy wystawić PIT-8AR i przekazać osobie, która otrzymała od Ciebie
prezent o wartości powyżej 200 zł.
Ostatnie posty:
Podatek PCC a zakup nieruchomości
11/12/2023
Jak założyć firmę przez Internet?
31/10/2023