Upominki dla kontrahentów

Wręczenie prezentu lub upominku kontrahentowi może być sposobem na pogłębienie relacji, a tym samym na zapewnienie firmie dobrej i długotrwałej współpracy.

Przedsiębiorcy często zastanawiają się czy takie wydatki mogą być kosztem działalności gospodarczej.

Należy rozróżnić dwa rodzaje prezentów:

  • Reklamowe (zachęcanie klientów do nawiązania i utrzymania współpracy z przedsiębiorcą). Prezenty, które podarujesz klientowi w ramach reklamy swojej firmy i będą posiadać logo lub nazwę Twojej firmy (jest to warunek konieczny) mogą zostać zaliczone jako koszt działalności gospodarczej.

  • Reprezentacyjne (budowanie prestiżu firmy). Jeśli produkty te nie posiadają logo –
    zostaną uznane za koszty poniesiony na reprezentację, czyli – wydatki na zakup takich produktów, nie mogą być uznane za koszty działalności.
    W przypadku prezentów związanych z reprezentacją należy pamiętać, że przekazanie współpracownikom lub/i kontrahentom może u tych osób spowodować przychód do opodatkowania, jeśli ich wartość przekroczy 200 zł, natomiast limit do podatku VAT wynosi 100 zł.
  • Jeśli wręczysz prezent (związany reprezentacją) Przedsiębiorcy to Twój kontrahent jest zobowiązany do wykazania przychodu i opodatkowania wartości otrzymanego prezentu.


    !! UWAGA:
    Ciebie również dotyczy ten obowiązek – jeśli otrzymasz podarunek odswojego kontrahenta – pamiętaj, że masz obowiązek wykazania przychodu i zapłacenia podatku.

  • Jeśli obdarujesz osobę prywatną to musisz prowadzić ewidencję przekazanych prezentów.


    Ewidencja powinna zawierać:

  • Imię i nazwisko
  • Numer PESEL
  • Adres zamieszkania
  • Adres Urzędu Skarbowego


    Na podstawie tych informacji należy wystawić PIT-8AR i przekazać osobie, która otrzymała od Ciebie
    prezent o wartości powyżej 200 zł.

Previous Post
Newer Post